Circa u 1780, i giovanni corsi si n’andavanu spessu a studia in Italia pè quantu eranu di famiglia di sgiò. Ciuttati ‘ne a sbucciata di a framassoneria, sparsa da l’inglesi in tutta l’Europa, avianu fattu soie l’idee di una munarchia più egalitaria. A prima loggia francese criata in 1688 à “Saint Germain en Laye” fu chjamata Perfetta Egalità. A prima loggia taliana fu inpiantata in Fiurenza in 1732. Certe d’isse logge truvonu u sustegnu di sovrani, cume u re Vittoriu Amedeu III, chi volianu mudernizà u sò regnu. Ma prestu, a Ghjesa, difendendu e parte di a vechja Nubiltà, riagì pisendu a minnaccia di scumunicazione. L’idea di l’Illuminismu, secondu chi a scienza, a ragione, a saviezza, duvianu guidà u mondu in piazza di u dirittu divinu chi, ellu, favurizava u culore di u sangue, ‘st’idea, nata in Inghilterra, spannava in ognilocu.
Quandu Antone-Cristofanu Saliceti andò in Fiurenza pè studia u Dirittu Rumanu, un c’era bisognu di suvu affinche ‘st’idee crescinu ‘ne u so cervellu. I picculi sgiò corsi incaricati d’uffici di ghustizia ò di amministrazione eranu affucati da a nubiltà francese. U Salcetu di Rustinu, chi visse cresce Antone-Cristofanu, hè, vicinu a Merusaglia, u paese di Paoli. In 1789, Saliceti avucatu di 32 anni, fu elettu tra i dui raprisentanti di u Terzu Statu di Corsica à i Stati Ginerali francesi. A Corsica d’allora chi era puppulata da circa 150 000 persone, valia almenu 3 raprisentanti.
U 30 di nuvembre 1789, nanta a richiesta di Saliceti, l’Assemblea Naziunale Francesa vutò u dicretu : «a Corsica face parte di l’Imperiu francese, i sò abitanti devenu esse regulati da a listessa costituzione di i francesi, da st’ora, u rè sara pregatu di purtà è di fà eseguisce tutti i dicreti di l’Assemblea Naziunale». A a seguita, nant’a a richiesta di Mirabeau, vutò un secondu dicretu chi dichjarava un’amnistia per quelli chi, dopu avè cumbattutu, si sò spatriati seguentamente à a cunquista di a sò isula, e chi un hanu micca cummessu delitti. Fu quessu chi permesse à Paoli di vultà in Corsica.
Powered by ScribeFire.