Oghje, pè i cristiani, u ghjornu hè devotu a Maria Vergine Immaculata Cuncezzione. Stu cultu antichissimu in Uriente, fu adduttatu in Uccidente à u settesimu seculu. Pè noi i corsi, vulerebbemu ch’ellu fussi dinò a Festa di a Nazione.
Cumu trascioglie sta quistione gurdiana ? Pruvemu da stabilisce qualchi puntelli storichi !
Versu u 1729 principiò a rivoluzione corsa nantu à quale Antò-Maria Graziani difende a tesi chi a vera causa di e baruffe hè a nigazione di u putere di raprisentazione di nutabili corsi, è micca u fattu di u populu stumacatu da l’impositi genuvesi (confere bigliettu precedente).
A st’epuca, Luigi u XV suvranighjò a Francia, aiutatu da u Cardinale Fleury. A quistione pulitica principale ghjèra l’impurtantissimu debitu di u Statu chi guidava una pulitica internaziunale pacifista. A Francia un avia micca i mezi di sustene una guerra. Eppuru Luigi u XV si lampò ne a guerra di Successione di Pologna pè dà a manu à u sò sociariu, u rè Stanislas Leszczynski.
Attempu, l’Europa cunniscìa a prupagazione de l’idee framassoniche (confere bigliettu precedente) venute d’Inghilterra. A prima loggia taliana fu inpiantata in Fiurenza in 1732. I frati operavanu pè un putere reale più egalitariu chi tenessi contu di e qualità inerente a una persona è micca solu di u culore di u sò sangue. Certi suvrani pensonu ch’elli pudianu raprisentà un contruputere di rimpettu à a vechja nubiltà cunservativa. In Francia accadò tuttu u cuntrariu, u Parlamente di Parigi, sottu u pretestu di difende u populu, sostense a vechja nubiltà contra u rè.
Versu 1735, in Corsica, e baruffe è, si pò dì, a guerra civile culminava. I nutabili è i nobili corsi avianu riesciutu da sullevà à maghjò parte di u populu. A listessu tempu, e manovre diplumatiche andavanu forte : u canonicu Orticoni chi battagliava da pò 1731 ottense in 1735 un sustegnu di a Curia Rumana, d’altrò trattave sicrete pruvavanu dà cunvince u rè di Spagna di piglià a Corsica sottu tutela, forse si priparava ancu a sventura di u rè Tiodoru, è in più bella u listessu pattu fu uffertu in 1734 à a Francia per mezu di de Cursay é Maillebois . Figuratevi allora u statu d’animu di i capi corsi a u capu d’annu 1735.
Parechji storichi pensanu oghje chi a Cunsulta d’Orezza chi stalbò l’ottu di ghjennaghju 1735 priparava a sottumessa di a Corsica à un regnu altru chi Genuvese è sottu cundizione di rispettà i diritti naturali di i nutabili è di i nobili corsi. Durante sta cunsulta fu adduttata a prima costituzione corsa, redatta da Sebastianu Costa, chi dò u putere a 3 primati, Giafferi, Paoli è Ceccaldi. A cunsulta di Corti, u 30 di u listessu mesu, aghjunse uni pochi articuli tra qualessi si truvò quellu chi stabilì l’innu corsu, “Dio vi salve regina”. Un vi scurdate chi, quist’annu, Pasquale Paoli tuccò appena 10 anni.
Allora, perchè i primati pieni di saviezza ebbenu da piglià sta decizione ? Durante e guerre a fede hè un puntellu impurtantissimu pè cumbattenti adundati di paura. Un innu riligiosu aiuta da tene à mente a prutezione di Diu. Ma se i capi corsi seguitessinu solu stu scopu averebbenu decisu dinò di a bandera. Ma a bandera corsa hè venuta dopu l’assaltu di a Citadella di Bastia da Gaffori in 1745.
In quantu à me, a scelta di l’innu corsu à a cunsulta di Corti u 30 di ghjennaghju hè un segnu diplumaticu mandatu versu u rè di Francia. In fattu, a Francià era cunsiderata cume u paragone di a Munarchia assoluta di dirittu divinu. U battesimu di Clovis cunsacrò i rè di Francia cume discendenti di u rè Davide secondu à legge sàlica, è di fattu apparentatu à a tribù di Giuda. Di quessa vene che u suvranu francese supranava tutti l’altri suvrani. Di quessa dinò vene u tradiziunale sustegnu di a Francia à u Papa. D’altrò parechji suvrani francesi, cume Santu Luigi u IX è Luigi u XIII, si sò devoti à a Vergine Maria. Luigi u XIII messe a Francia sottu a sò divina prutezione in 1638.
Tuttu què mi cunforte in u pensà chi u sceltu di una festa di a Nazione stu ghjornu qui un si pò capisce. Forse, u ghjornu di a cunsulta di Sant’Antone di a Casabianca u 4 di lugliu 1755 chi vidì a custituzione di Paoli sarebbe andatu bè. Eppò, se Paoli ebbe da affruntà a Francia, fu perchè Luigi u XV cambiò di pulitica, hè invece di risica a guerra contru à Genuva chi averrebe aggravatu u debitu francese, aiutendu à Genuva, ha vistu un mezu di mette a manu nantu à a Corsica diplumaticamente senza dannu, à prò di u cummerciu mediterraniu.
Certu, Paoli si sentì traditu da i putenti, ma un hè micca sicuru ch’ellu fu in fondu à ellu contrà à Francia. Pè prova, u sò ritornu dopu u 30 di nuvembre 1789 (confere bigliettu precedente) quandu l’idee di l’Illuminismu parianu à a fine di spannassi.
Ma possu sempre esse d’accunsentu chi un bell’agliaghju si pone à a fine di ghjennaghju.
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